Spór o terminal w Świnoujściu przenosi się do sądu. Polska przedstawia swoje stanowisko

Spór o terminal w Świnoujściu przenosi się do sądu. Polska przedstawia swoje stanowisko

„`html

Decyzja sądu w sprawie terminala kontenerowego w Świnoujściu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zdecydował o czasowym wstrzymaniu wykonania decyzji środowiskowej odnoszącej się do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Rozpatrywana sprawa powstała w wyniku skargi złożonej przez organizację Lebensraum Vorpommern, według której inwestycja ta może stanowić zagrożenie dla środowiska Morza Bałtyckiego. Sąd ma wydać decyzję w tej sprawie 4 sierpnia.

Znaczenie decyzji o wstrzymaniu budowy

Skutkiem wstrzymania rygoru wykonalności jest czasowe uniemożliwienie realizacji zapisów decyzji środowiskowej dotyczącej terminala. Jak tłumaczy Weronika Gocłowska, rzeczniczka Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będącego stroną postępowania, sytuację można porównać do czasowego zawieszenia prawa jazdy: „Nie tracimy uprawnień, nadal możemy prowadzić inwestycję, ale nie jesteśmy upoważnieni do aktywnego kontynuowania działań na bazie tej decyzji.” Prace przygotowawcze oraz projektowe prowadzone są zgodnie z podpisanymi umowami, jednak aktualnie nie wolno korzystać z decyzji środowiskowej w postępowaniach administracyjnych.

Polska strona przygotowuje odwołanie

Sąd ma rozstrzygnąć o zabezpieczeniu postępowania w ciągu najbliższych dni. Weronika Gocłowska wyjaśnia, że obecna sytuacja nie była przewidziana w głównych planach realizacyjnych, ale stanowi realną przeszkodę w dalszym procesie inwestycyjnym. „Korzystamy z wszystkich dostępnych środków odwoławczych i już teraz składamy odpowiednie wnioski. Jeśli ostateczna decyzja nie będzie po naszej myśli, przygotujemy kolejne działania na każdym etapie,” zapewnia rzeczniczka.

Szerszy kontekst sporu o terminal

Inwestycja związana z budową terminala w Świnoujściu ma wartość przekraczającą 10 miliardów złotych, a jej realizacja umożliwi portowi przyjmowanie największych kontenerowców na świecie. Konieczne będzie wybudowanie toru podejściowego o długości 75 kilometrów i głębokości 17 metrów. Jeszcze na początku roku informowano o uzyskaniu ostatecznej decyzji środowiskowej, lecz już miesiąc później pojawiła się skarga organizacji Lebensraum Vorpommern, w której zarzucono polskim instytucjom nieuwzględnienie wpływu inwestycji na Morze Bałtyckie i obszary chronione.

Protesty oraz kontekst międzynarodowy

Sprawa budowy terminala ma charakter międzynarodowy. Przed obecnym etapem sądowym, w latach 2021-2023, prowadzono polsko-niemieckie postępowanie transgraniczne w ramach konwencji Espoo, które zakończono mimo zgłaszanych przez stronę niemiecką zastrzeżeń. Instytucje, w tym rząd Meklemburgii-Pomorza Przedniego, sprzeciwiały się budowie terminala nawet po sfinalizowaniu procedury formalnej.

Inwestycja gospodarcza i konkurencja na rynku portowym

  • Terminal w Świnoujściu stanie się znaczącą konkurencją dla portów niemieckich.
  • Oczekuje się, że część wolumenów przeładunkowych zostanie przeniesiona z rynków Europy Zachodniej do Polski z racji konkurencyjnych kosztów.
  • Kwestie ochrony środowiska są jednym z aspektów, które wpływają na przebieg postępowania, jednak mają także podłoże ekonomiczne i logistyczne.

Osoby zaangażowane w sprawę przewidują, że niezależnie od rozstrzygnięcia sądu, strony będą korzystały z możliwości odwołania do wyższych instancji, łącznie z Naczelnym Sądem Administracyjnym. To oznacza, że rywalizacja o przyszłość terminala potrwa jeszcze kilka lat.

„`