Zwykle oszuści wykorzystujący wizytówki Google próbują przekonać swoje ofiary, że Google Moja Firma nie jest darmową usługą, a treść wiadomości wygląda dosyć wiarygodnie. Tylko z pozoru. Phishing to metoda oszustwa, w której przestępcy podszywają się pod firmę, instytucję lub konkretną osobę w celu wyłudzenia danych. Może chodzić o dane osobowe, numer PESEL czy nawet dane logowania do bankowości internetowej.
Tym razem, w którym przestępcy proponują pomoc w uzyskaniu nowych opinii w Google. Oto treść wiadomości: „Zdobądź więcej recenzji na Twoją wizytówkę w Google 'Nazwa firmy’ i wyprzedź Twoją konkurencję! Czy potrzebujesz opinii? Wyślij TAK, a skontaktujemy się (pisownia oryginalna, przyp. red.)”, czytamy w treści wiadomości nadesłanej do naszej redakcji.
W tym przypadku nie mówimy zatem o szkodliwym oprogramowaniu, które od razu zostanie pobrane na nasze urządzenie po kliknięciu linku. Jednak już na pierwszy rzut oka widać, że z wiadomością coś jest nie tak. SMS przychodzi ze zwykłego 9-cyfrowego numeru. To powinno zapalić czerwone światło w głowach adresatów tych wiadomości.
Po odpisaniu na taką wiadomość oszust skontaktuje się z nami i najprawdopodobniej podeśle link do fałszywej strony internetowej wraz z instrukcją, jak należy dalej postępować. Dalej schemat będzie już typowy, który wykorzystają bardzo szybko, najpewniej pozbawiając ofiarę pieniędzy.
W 2022 roku zgłoszono 322 tys. incydentów bezpieczeństwa, a to o blisko 180 proc. więcej niż 12 miesięcy wcześniej. W ubiegłym roku ta liczba ponownie wzrosła. Trudno w to uwierzyć, ale jeszcze dekadę temu głównym zagrożeniem bezpieczeństwa w sieci był również popularny, obecnie spam. Dziś metody przestępców są zdecydowanie bardziej wyrafinowane, a nasza czujność musi być tym większa.