Blisko 4 tys. kamperów zarejestrowali Polacy w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2024 r. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To najwyższy wynik w historii. O ile jednak wcześniej dominowały nowe pojazdy, tym razem Polacy zdecydowanie częściej stawiali na używane kampery z zagranicy.
Tegoroczny wynik jest o 12 proc. wyższy od dotychczas rekordowego 2021 r., gdy pandemiczne restrykcje skutecznie ograniczyły wakacyjny wypoczynek. Wówczas w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. w Polsce zarejestrowano 3,5 tys. nowych i używanych kamperów. Używane kampery popularniejsze przez rosnące ceny nowych.
W III kw. 2024 r. licznik zatrzymał się na 3969 takich pojazdach (+37,7 proc. r/r), z czego 1677 było nowymi kamperami (+32,3 proc. r/r) a 2292 używanymi, które sprowadzono z zagranicy (+41,9 proc. r/r), głównie z Niemiec i Francji. Wystrzał kamperów, które po raz pierwszy pojawiły się na polskich drogach, przyniosły tradycyjnie wiosenne miesiące. W samym II kw. 2024 r. liczba rejestracji tego typu pojazdów przekroczyła 1,7 tys. sztuk.
Najpopularniejsze marki kamperów
Choć w rankingu najpopularniejszych kamperów dominują marki specjalistyczne: Benimar, Roller Team, Dethleffs czy posiadająca fabrykę w Nowej Soli firma Capron, to co trzeci nowy kamper wyprodukowany został przez Volkswagena. Najczęściej był to model california. W czołowej dziesiątce spośród marek popularnych wśród aut osobowych, pojawił się jeszcze Mercedes-Benz.
Tym razem Polacy zdecydowanie częściej stawiali na używane kampery z zagranicy. W okresie I – III kw. 2024 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło blisko 2,3 tys. używanych kamperów. – Polacy chcą uprawiać caravaning a tańsze używane pojazdy to im umożliwiają. Wprost – są alternatywą dla drożejących propozycji katalogowych gamy nowych pojazdów – zauważa Sebastian Klauz, wiceprezes Polskiej Grupy Caravaningowej.
Najpopularniejsze marki używanych kamperów
Inaczej też przedstawia się zestawienie najpopularniejszych używanych kamperów sprowadzonych do Polski z zagranicy, gdzie blisko połowę stanowiły vany i auta dostawcze popularnych marek, ale z zabudową wykonaną przez specjalistyczne firmy. Podobnie jak przed rokiem najczęściej rejestrowano fiaty, volkswageny, fordy i mercedesy.
Mimo że wciąż, podobnie jak w przypadku aut osobowych, używane kampery najczęściej sprowadzamy z Niemiec i Francji to przeszło dwukrotnie wzrósł import tego typu pojazdów ze Szwecji.
Boom na przyczepy kempingowe
Trwający rok jest rekordowy na polskim rynku także pod względem liczby rejestracji przyczep kempingowych. Od początku roku do końca września w bazie CEPiK przybyło 791 nowych i 6978 używanych, czyli łącznie 7769 takich pojazdów. To wynik o 9 proc. wyższy od ubiegłorocznego.
Spoglądając na ranking najpopularniejszych nowych przyczep kempingowych robi się jednak znacznie bardziej swojsko. Drugie miejsce w tym zestawieniu utrzymała bowiem polska firma Niewiadów (189 szt. i +24,3 proc. r/r).