Nowy budżet Krajowego Funduszu Drogowego na 2025 rok: Wyzwanie w utrzymaniu równowagi między dochodami i wydatkami

Wpływy Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) w 2025 r. zaplanowano na 29,6 mld zł, a wydatki na 29,5 mld zł – wynika z planu finansowego KFD na 2025 rok.

W planie finansowym KFD na przyszły rok zaplanowano, że:

  • 7,6 mld zł będą stanowiły wpływy z tytułu opłaty paliwowej,
  • 5 mld zł z tytułu refundacji z funduszy Unii Europejskiej przekazywanych bezpośrednio z budżetu środków europejskich,
  • 784,9 mln zł z unijnego instrumentu Łączące Europa,
  • 1,3 mld zł z tytułu refundacji w ramach KPO.

Plan przewiduje również, że:

  1. 1,6 mld zł wyniosą wpływy KFD z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych,
  2. 8,9 mld zł z emisji obligacji,
  3. 3,5 mld zł z poboru opłat za przejazd.

Z tytułu opłat drogowych, kar oraz grzywien pobieranych na podstawie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o drogach publicznych oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym fundusz ma otrzymać:

  • 565,6 mln zł,
  • 35,5 mln zł mają stanowić wpływy od spółek, wynikające z zawartych umów o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad,
  • 200 tys. zł mają wynieść wpływy z tytułu kar umownych,
  • 282,7 mln zł z tytułu odpłatnego udostępniania nieruchomości (Miejsca Obsługi Podróżnych zlokalizowane przy autostradach i drogach ekspresowych),
  • 102,1 mln zł z tytułu odsetek od środków KFD.

W planie zwrócono uwagę, że prognoza wpływów KFD z tytułu opłaty elektronicznej za przejazd w wysokości 3,5 mld zł została przygotowana w oparciu o założenie, że od 1 stycznia 2025 r. przewidywane jest rozszerzenie sieci dróg płatnych o 1635 km, co stanowi przyrost o ponad 45 proc. w stosunku do obecnej sieci wszystkich kategorii dróg płatnych.

W sumie wpływy Krajowego Funduszu Drogowego w 2025 r. zaplanowano na 29,6 mld zł – wynika z planu.

Jak podano w dokumencie, wydatki ze środków Funduszu w 2025 r. zaplanowano na łączną kwotę 29,5 mld zł, w tym:

  • 23 mld zł to wydatki realizowane na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz ministra właściwego do spraw transportu,
  • 336 mln zł zaplanowano na wydatki związane z finansowaniem systemów poboru opłat,
  • 2,9 mld zł na obsługę kredytów,
  • 3,2 mld zł na obsługę obligacji,
  • 9,5 mln zł na wynagrodzenia prowizyjne dla BGK.

Krajowy Fundusz Drogowy istnieje od 1 stycznia 2004 r. Wspiera realizację rządowego programu budowy dróg krajowych, usprawnia proces inwestycyjny budowy dróg krajowych oraz podnosi efektywność wykorzystania środków publicznych. Operacje finansowe realizowane w ramach Funduszu dokonywane są w oparciu o zatwierdzony plan finansowy na dany rok.

Plan KFD przygotowywany jest przez BGK, a następnie uzgadniany przez ministra ds. finansów i ministra ds. infrastruktury. Fundusz otrzymuje 80 proc. wpływów z opłaty paliwowej.