Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), dostawy pojazdów elektrycznych w Niemczech spadły w sierpniu o 69 proc., co przyczyniło się do ogólnego spadku o 36 proc. na całym rynku. Grupa ta zaapelowała do Komisji Europejskiej o podjęcie pilnych działań wsparcia przed osiągnięciem celów dotyczących emisji z floty na rok 2025, grożących producentom samochodów karą w wysokości miliardów euro za ich nieosiągnięcie.
Europejscy producenci samochodów borykają się z malejącym popytem na pojazdy elektryczne po wycofaniu rządowych zachęt finansowych, które uczyniły te samochody bardziej przystępne. W rezultacie udział pojazdów elektrycznych na rynku spadł do 14 proc. w sierpniu, co sprawia, że producenci muszą ponownie przyjrzeć się swoim strategiom dotyczącym odchodzenia od silników spalinowych.
Największy spadek zanotowano w Niemczech, gdzie Volkswagen AG, główny producent samochodów na kontynencie, musiał podjąć decyzję o zamknięciu krajowych fabryk z powodu słabego popytu. Podobnie BMW AG obniżyło prognozy zysków, częściowo z powodu niskiej sprzedaży pojazdów elektrycznych. Sytuacja ta odzwierciedla się także w innych branżach, np. producenta chipów Intel Corp, który opóźnił budowę fabryki.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie
Całkowita liczba rejestracji nowych samochodów w Europie spadła o 16,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, przy jednoczesnych spadkach we Francji (o 33,1 proc.) i we Włoszech. W sierpniu 2024 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych wyniosła jedynie 92 627 sztuk, co jest rażącym spadkiem w porównaniu z ubiegłym rokiem. Udział pojazdów elektrycznych na rynku zmalał do 14,4 proc., a rynek odnotował czwarty miesiąc spadków sprzedaży z rzędu.
Wyniki sprzedaży wskazują na niekorzystne spadki na największych rynkach pojazdów elektrycznych w Europie. W sierpniu 2024 r. łączna liczba rejestracji nowych samochodów wyniosła 643 637 sztuk, co oznacza spadek o 18,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Sytuacja na rynku
Sprzedaż pojazdów elektrycznych spadła drastycznie, natomiast sprzedaż benzynowych i hybrydowych samochodów również odnotowała spadki. Jedynie samochody hybrydowe odnotowały wzrost sprzedaży o 6,6 proc. W rezultacie niski udział pojazdów elektrycznych w UE budzi duże zaniepokojenie w branży motoryzacyjnej, zwłaszcza biorąc pod uwagę surowe przepisy dotyczące emisji CO2.
Dylematy producentów
Obecny kryzys na rynku pojazdów elektrycznych stawia producentów samochodów, takich jak VW i Renault, w obliczu ryzyka wysokich kar związanych z nowymi przepisami dotyczącymi emisji spalin. W związku z tym nalegają oni na przyspieszenie planowanych przeglądów przepisów przez Komisję Europejską i rozważają opóźnienie wprowadzenia nowej normy emisji CO2.
Na rynku pojazdów elektrycznych obserwuje się także wzrost sprzedaży w Wielkiej Brytanii, gdzie udział pojazdów elektrycznych sięga 10,8 proc. Wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących sprzedaży pojazdów z silnikiem spalinowym od 2035 r. wywiera dodatkową presję na producentów samochodów w Europie, którzy są podzieleni co do dalszych strategii w tej kwestii.