Zobacz, co zawiera raport o bezpieczeństwie na polskich drogach podczas rządów Donalda Tuska

Polska zajmuje 20 miejsce w UE pod względem wypadków drogowych na milion mieszkańców. W ubiegłym roku w Polsce doszło do 20 tys. 936 wypadku, w których zginęły 1893 osoby.

Pod względem liczby zabitych na 100 wypadków drogowych przoduje województwo podlaskie (21,9). W 2023 r. dominowały dwie przyczyny wypadków spowodowanych nieprawidłowymi zachowaniami kierujących – było to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2023 r. głównymi sprawcami wypadków, jak i najbardziej poszkodowaną grupą byli mężczyźni. Z raportu wynika, że pod względem liczby wypadków drogowych na milion mieszkańców Polska na tle Unii Europejskiej znajduje się dopiero na 20 miejscu, ze wskaźnikiem wynoszącym 52 ofiary śmiertelne wypadków drogowych na milion mieszkańców.

Dla porównania średnia wartość dla UE wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na mln mieszkańców. Najbezpieczniejsze drogi nadal są w Szwecji (22 ofiary śmiertelne na mln mieszkańców) i Danii (27 na mln). Najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2023 r. odnotowały natomiast Bułgaria (82 na mln) i Rumunia (81 na mln).

Wypadki drogowe w Polsce w liczbach:

W roku 2014 zarejestrowanych było niemal 25,5 mln pojazdów silnikowych, w 2022 r. — 34,87 mln, zaś w 2023 — ponad 35,9 mln. W stosunku do roku poprzedniego mniejsza była liczby wypadków (-1,8 proc.), liczba ofiar śmiertelnych (-0,2 proc.), liczba rannych (-2,5 proc.) przy jednoczesnym wzroście liczby ciężko rannych (+0,7 proc.) i wzroście liczby kolizji (+1,0 proc.).

Przyczyny wypadków

W 2023 r. w porównaniu do poprzedniego roku odnotowano spadki liczb wypadków w większości rodzajów wypadków. Największa poprawa dotyczyła zderzeń tylnych (-6,2 proc.) oraz najechań na drzewo (-6,0 proc.), ale ten rodzaj wypadków przyniósł zauważalnie duży wzrost liczby ofiar śmiertelnych (+8,5 proc.).

  1. Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (23,9 proc.)
  2. Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22,1 proc.)
  3. Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu było najczęstszą przyczyną wypadków ze skutkiem śmiertelnym przez kierujących (39,7 proc.)

Odnotowano pogorszenie sytuacji zarówno pod względem liczby wypadków (+17,5 proc.), jak i liczby ofiar śmiertelnych (+26,6 proc.) z nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu. Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2023 r. głównymi sprawcami wypadków, jak i najbardziej poszkodowaną grupą byli mężczyźni.