Impozantny gigant wierci pod Warszawą – prawie 100 metrów i 600 ton

Impozantny gigant wierci pod Warszawą - prawie 100 metrów i 600 ton

Jednym z nich jest tarcza TBM (Tunnel Boring Machine) Anna. Jak przekazał Urząd Miasta długość warszawskich urządzeń wynosi 97 m, z czego 12 m mają same głowice. Tarcze skrawające mają średnicę 6,3 metra. Na przełomie września i października maszyna dotrze do stacji C2 Chrzanów.

Zanim całkowicie przebije się przez ścianę skalną, czeka ją postój w specjalnym bloku (tzw. plug-in) z gruntu zagęszczonego mieszanką cementową. W tym czasie wiercenie rozpocznie druga z tarcz – Krystyna. Przebicie na stację Chrzanów TBM Anna wykona w trakcie postoju technicznego tarczy Krystyna. Takie postoje są niezbędne, służą m.in. do wydłużania taśmociągów przenoszących urobek.

Gdy TBM Anna przebije się do wnętrza stacji, przejdzie przegląd. Tam zaczeka na Krystynę, a następnie maszyny ruszą w kierunku stacji Lazurowa. Gigantyczne wiertnice pod ziemią. Zużywają tyle prądu, co małe miasteczko Warszawa kopie kolejne tunele w celu utworzenia nowych linii metra. Linie M2 drążyły cztery tarcze TBM niemieckiej firmy Herrenknecht AG – Maria i Elisabetta oraz – pracujące na bemowskim odcinku linii M2 – Anna i Krystyna.

Technologię tę wybrano ze względu na m.in. niskie ryzyko osiadania gruntu – maszyna jednocześnie drąży i układa kolejne pierścienie. Sama tarcza oprócz oczywistej funkcji przebijania się przez kolejne metry skał, stanowi.

TBM może drążyć podziemne tunele również pod wrażliwą na ruchy ziemi infrastrukturą przemysłową i mieszkaniową. Tunel wiercony jest z prędkością , podczas którego tarcza naciska na grunt z siłą . Szybkość drążenia tunelu przez TBM to około. Znajdujące się na tarczy noże i dyski tnące są na tyle wytrzymałe, że mogą rozdrabniać praktycznie każdy napotkany materiał.

Co więcej, w zależności od gruntu można reagować na bieżąco dzięki dyszom umożliwiającym wstrzykiwanie w niego wody, utwardzaczy, pianki lub betonu – w zależności od potrzeb zagęszczają go lub zmiękczają. Można sobie wyobrazić, że przedzieranie się przez grunt to ciężka praca, a do jej wykonania potrzeba ogromnej ilości energii. Główny napęd tego ogromnego „wiertła” to napęd hydrauliczny w postaci.

Moc zainstalowana wynosi. Tarcza zużywa , co można porównać do zapotrzebowania 15-tysięcznego miasta, czyli np. nadmorskiej Ustki czy świętokrzyskiego Buska-Zdroju. Całość naszpikowana jest licznymi czujnikami pozwalającymi kontrolować dosłownie każdy parametr.