Nowe zasady jazdy w Warszawie od 1 lipca - dbaj o środowisko!

Strefa Czystego Transportu (SCT) zacznie obowiązywać w Warszawie od 1 lipca. W pierwszym etapie dotyczyć będzie stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów. Miasto podkreśla, że wprowadzenie strefy znacząco poprawi jakość powietrza i zdrowie mieszkańców stolicy. Spadek emisji szkodliwych substancji dotyczy tlenków azotu i pyłów zawieszonych.

SCT w Warszawie. Start od lipca

Włodarze Warszawy uspokajają, że wprowadzenie SCT w stolicy będzie miało wymierne efekty i będzie dotyczyć mniejszej części mieszkańców miasta. Zakaz wjazdu do SCT będzie dotyczył aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Według obliczeń miasta tych kryteriów nie spełnia jedynie około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie. Ponadto z tych 3 proc. to auta, które kwalifikują się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad ustanowionych przez Radę Warszawy.

Każdy kierowca może sprawdzić, czy jego pojazd będzie uprawniony do wjazdu do SCT, można to zrobić pod adresem SprawdzSCT.zdm.waw.pl lub przejść do krótkiego formularza, w którym sprawdza się informacje na temat wymogów SCT. Jeśli pojazd spełnia wymogi SCT nie ma obowiązku posiadania nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. 97 proc. kierowców jeżdżących po Warszawie nie będzie musiało robić nic w związku z funkcjonowaniem strefy.

  • Aktywiści pomalowali Stonehenge. Farba zeszła, a działacze nadal protestują

Nalepka dla niektórych kierowców

Jeżeli pojazd nie spełnia wymogów strefy musi sprawdzić rodzaje wyłączeń dla osób fizycznych. Są to: zameldowanie w Warszawie i rozliczanie tu podatków, bycie seniorem (ukończone 70 lat), bez dodatkowych wymogów, posiadanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Wtedy wniosek o odpowiednią nalepkę można złożyć przez internet. Wnioski można składać także osobiście w punkcie przy ul. Chmielnej 124.

„Zdecydowana większość mieszkańców, którzy odwiedzili centrum w zeszłym tygodniu dowiedziała się, że nie muszą składać żadnego wniosku, bo ich auto spełnia wymogi strefy” – podaje stołeczny urząd i przypomina, że nadzór nad przestrzeganiem zasad strefy leży w kompetencjach policji oraz stołecznej Straży Miejskiej. W ramach współpracy ZDM i Straży Miejskiej, do kontroli prowadzonych przez miasto, zostanie wykorzystany system przenośnych kamer. To pilotaż z opcją rozbudowy i rozszerzenia.